Przejdź do głównej zawartości

Praca z dzieckiem nadpobudliwym



    Na temat nadpobudliwości rośnie więcej mitów, niż grzybów po deszczu. Z roku na rok przybywa dość spora ilość badań - na większych i mniejszych grupach badanych. Jednak nierzadko ich jakość daje wiele do życzenia. 

    W dzisiejszym wpisie zaprezentuję informacje na temat nadpobudliwości (w tym o ADHD) w oparciu o 5 źródeł naukowych i popularnonaukowych, wymienionych na dole. Poruszę takie kwestie, jak: terminologia, etiologia zaburzenia, objawy, jak również opowiem o błędach popełnianych przez nauczyciela-diagnostę i poradach wychowawczych.



W tym momencie zapraszam do lektury :)


Czym jest nadpobudliwość?

ADHD nie jest wymysłem, a realnym zaburzeniem. Błędem jest kojarzenie go z dziećmi niewychowanymi, rozwydrzonymi czy niegrzecznymi. Jest to zespół 2 zaburzeń:

  • ADD - Attention Defict Disorder = zespół zaburzeń uwagi;
  • HKD - Hyperkinetic Deficit Disorder = zespół nadpobudliwości;
  • ADHD - Attention Deficit Hiperactivity Disorder = zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi.
* w ICD - 10 wyróżnione jako zaburzenie hiperkinetyczne

ADD + HKD = ADHD

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) definiuje zespół nadpobudliwości ruchowej jako: "grupę zaburzeń charakteryzujących się wczesnym początkiem (zazwyczaj w pierwszych pięciu latach życia), brakiem wytrwałości w realizacji zadań wymagających zaangażowania poznawczego, tendencją do przechodzenia od jednej aktywności do drugiej bez ukończenia żadnej z nich oraz słabo kontrolowaną, nadmierną aktywnością".



Co wyróżnia dzieci z ADHD(za D. Stommą)

zaburzenie uwagi - słaba koncentracja i rozpraszalność,
nadpobudliwość emocjonalna - impulsywność, drażliwość,
nadmierna aktywność ruchowa,
niepokój,
źle zorganizowana aktywność,
zmienność zachowania.


ADHD często w konsekwencjach ciągnie za sobą inne zaburzenia o charakterze chorobowym, takie jak: depresję, zaburzenia lękowe, zaburzenia procesu przyswajania wiedzy i umiejętności, obsesje, tiki motoryczne i wokalne, syndrom Aspergera, zaburzenia integracji sensorycznej czy depresję dwubiegunową.



Przyczyny występowania (etiologia):

zaburzenia typu układu nerwowego - zaburzenie równowagi między procesami pobudzenia i hamowania (samokontroli) oraz brak swobodnego dostosowywania się do zmiennych warunków zewnętrznych;
zaburzenia funkcji ośrodkowego układu nerwowego - w tym uszkodzenia mózgu dziecka w okresie płodowym, w czasie porodu i po jego urodzeniu, nieprawidłowości w budowie komórki rozrodczej, alkoholizm rodziców i ich choroby weneryczne;
czynniki społeczno-wychowawcze - niekorzystne dla rozwoju środowisko dziecka, rygorystyczne i niekonsekwentne wychowanie (rodzinne, szkolne), atmosfera domu rodzinnego, relacje między członkami rodziny, a także postęp techniczny i tempo życia (aspekty cywilizacyjne).
czynniki genetyczne - wg większości badań zostały potwierdzone; w tym zmniejszona część przednia płata czołowego, wzmożony przepływ krwi w zakręcie skroniowym, nieprawidłowości w pracy kory przedczołowej mózgu, struktur przedkorowych oraz móżdżku, podwyższony poziom kortykosteronu powodujący nadwrażliwość receptorów w mózgu (hormon odpowiedzialny za poziom stresu).



(W) czym objawia się ten zespół zaburzeń? (objawy ogólne)

w przeszkadzaniu innym, 
nadrważliwością,
słabej pamięci wstecznej,
niskiej samokontroli zachowania,
niskiej zdolności planowania własnej przyszłości,
niemożności usiedzenia na jednym miejscu,
niesłuchaniem się poleceń opiekunów,
łatwości we frustrowaniu się, wybuchy wściekłości,
w zachowaniach antyspołecznych,
zaburzeniami kontaktu (upór, negatywizm).



Rozpoznanie. Nauczyciel-diagnosta:

podstawę do diagnozy stanowi ciągła obserwacja dziecka.
wychowawca musi opierać swoją tezę na wiarygodnych spostrzeżeniach, na informacjach zebranych od innych nauczycieli, rodziców i osób, z którymi dziecko ma kontakt na co dzień.
rozmowa z rodzicami dziecka podejrzewanego o ADHD jest konieczna. Należy unikać w niej obwiniania i oceniania. Warto natomiast opowiedzieć o swoich obiektywnych spostrzeżeniach, trudnościach wychowawczych bez osądzania dziecka i rodziców. 
nauczyciel ma się pokazać w roli partnera i sojusznika rodziców i dziecka.
kolejnym krokiem jest zorganizowanie spotkania z psychologiem lub psychiatrą dziecięcym, który zdiagnozuje przypadek dziecka i przygotuje ewentualny plan terapeutyczny.

*ZAAKCEPTOWANIE dziecka nadpobudliwego i jego odmienności jest punktem wyjścia do pracy z nim (zadziwiające, nie?) :)



Błędy popełniane przez nauczycieli w kontakcie z uczniami z ADHD:

A. etykietowanie dzieci jako "gorszych", "słabszych";
B. rzadsze proszenie do odpowiedzi i krótsze czekanie na ich odpowiedź;
C. brak ogólnej pomocy i pominięcie - "unikanie problemu";
D. krytykowanie, ocenianie, osądzanie;
E. sadzanie ich dalej od tablicy;
F. stawianie mniejszych wymagań;
G. mniej przyjazne interakcje, w tym rzadziej się do nich uśmiechają i udzielają mniej wsparcia;
H. udzielanie im uboższych informacji zwrotnych;
I. rzadziej chwalą za małe sukcesy i kroki postępu.



Jak możemy pomóc nadpobudliwemu dziecku w codziennym funkcjonowaniu?
(perspektywa wychowawcy)

ważne jest, aby w pracy z dzieckiem nadpobudliwym zachować spokój i rozsądek, nie pobudzać niepożądanych zachowań;
stworzenie sprzyjających nauce warunków w klasie szkolnej, w tym z uwzględnieniem zasady indywidualizacji, specjalnych potrzeb ucznia - reorganizacja zasad, metod, form i środków kształcenia, odpowiednie urządzenie sali, odpowiednie umiejscowienie dziecka (blisko nauczyciela, ale też z dala od okna i drzwi);
dostosowanie kryteriów sprawdzania poziomu wiedzy i umiejętności oraz oceniania; zindywidualizowane podejście;
w sytuacjach, gdy dziecko z ADHD popada w konflikty z innymi dziećmi lub jest agresywne, konieczna jest interwencja nauczyciela, gdyż brak reakcji lub zbagatelizowanie tego problemu, może wytworzyć u dziecka tendencje do powtarzania tego typu zachowań;
względnie stały kontakt z dzieckiem na lekcji, aby zminimalizować "zawieszanie się" dziecka na innych bodźcach zewnętrznych;
stała kontrola pracy ucznia, spokojne powtarzania komunikatu do skutku, w razie potrzeby dawanie wskazówek;
kierowanie komunikatu wprost do ucznia, utrzymując z nim kontakt wzrokowy, zwracanie się po imieniu;
wydawanie precyzyjnych, krótkich i pojedycznych poleceń (1 polecenie na raz);
urozmaicanie tematów zajęć, proponowanie bogatych tematycznie zadań;
w trakcie lekcji, a nie po dzwonku, powinniśmy zadawać ćwiczenia do wykonania w domu oraz dopilnować, aby uczeń je zapisał;
ograniczenie zapisywanych informacji przez dziecko z jednoczesnym wymaganiem dokończenia realizacji danego zadania;
dzielenie złożonych zadań na pojedyncze etapy pracy + monitorowanie ich;
podczas sprawdzianów warto przypominać dziecku, by powtórnie przeczytał polecenie i upewnił się, czy prawidłowo je zrozumiał;
mobilizowanie i zachęcanie do dalszej pracy nad sobą (motywacja);
stosowanie częstych zmian rodzaju aktywności;
pozwalanie na ruch podczas zajęć, wykorzystując aktywność dziecka w dobrym kierunku - np. rozdanie pomocy naukowych klasie;
nie nakazuj nigdy siedzenia w ławce czy w zamkniętej klasie podczas przewy!
docenianie starań dziecka i zachęcanie do autorefleksji;
ustalenie jasnych i precyzyjnych zasad obowiązujących w klasie szkolnej;
obserwowanie ucznia i uczenie się sygnałów ostrzegawczych poprzedzających niepożądane zachowania dziecka;
stosowanie wzmocnienia pozytywnego, podkreślanie zachowań pożądanych;
przekazywanie rodzicom informacji pozytywnych i negatywnych dotyczących zachowania dziecka w miarę regularnie; współpraca z rodzicami.


Co mógł(a)byś do tego zestawienia dodać? A co uważasz za najważniejsze w pracy z dzieckiem z ADHD lub zaburzeniami pokrewnymi? Czekam na Twoje zdanie!


______________________________________________________________________

LITERATURA:
1. K. Chrąściel, Dziecko z ADHD w młodszym wieku szkolnym. Poradnik i scenariusze spotkań terapeutycznych, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2011.
2. W. Baranowska, Nauczyciel a uczeń z ADHD, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2010.
3. P. Quinn, J. M. Stern, 50 gier i zabaw, które pomogą dzieciom poskromić ADHD, Wydawnictwo JEDNOŚĆ, Kielce 2011.
4. K. Herda-Płonka, Środowisko rodzinne i szkolne wobec zespołu ADHD u dzieci w młodszym wieku szkolnym, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2012.
5. T. Hanć, Dzieciństwo i dorastanie z ADHD. Rozwój dzieci nadpobudliwych psychoruchowo: zagrożenia i możliwości wsparcia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2009.



________________________________________________________________________
Psst! Jestem studentką, uczę się, więc jeśli zauważysz błędy, proszę - zgłoś je do mnie!

PIĘKNEGO DNIA!
@autodydaktyczna

Komentarze

  1. Dziękuję za wartościowy i merytoryczny post :) dużo czasu musiałaś mu poświęcić. Dobrze, żeby zwiększać świadomość, bo w przypadku ADHD bywa tak, że termin ten jest zdecydowanie za często używany (na zasadzie po 1,2 sytuacjach "ten to ma chyba ADHD" i nagle opisujemy tak pół grupy, klasy, dzieci koleżanek i kolegów, a nawet własnych - bo mówię tu zarówno o nauczycielach, jak i rodzicach), a ciężko zauważyć, gdy to faktyczny problem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, napisanie merytorycznych treści zawsze zajmuje trochę czasu, ale myślę, że warto ;). Zgadzam się całkowicie z przytoczonym przykładem - niestety sama byłam niejednokrotnie świadkiem takiego ,,przypinania łatek" - co jest totalnie nie na miejscu. Dziękuję za komentarz i życzę miłego dnia!

      Usuń
  2. Powodzenia w pisaniu! Na lewno będę zaglądać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mnie to cieszy i dziękuję pięknie :) zapraszam!

      Usuń

Prześlij komentarz

Masz inne zdanie, jakieś przemyślenia, teorie? Podziel się swoim zdaniem! Śmiało, jestem otwarta :)

Popularne posty z tego bloga

Édouard Claparède - pedagog, psycholog, twórca wychowania funkcjonalnego

Cześć! Na studiach pedagogicznych jednym z trudniejszych, pod względem ilości materiału do zapamiętania, przedmiotów są DOKTRYNY PEDAGOGICZNE. W ramach tego przedmiotu studenci zwykle wkuwają tonę informacji na temat rozmaitych postaci, które w pewien sposób zmieniły myśl dzisiejszej pedagogiki i innych nauk społeczno-humanistycznych, a ten samym oddziaływały na bieg historii. Z tego powodu chciałabym dziś przedstawić pewnego psychologa i pedagoga, który włożył dość sporo wkładu do współczesnej wizji wychowania, a który zarazem nie jest tak ,,sławny" jak Maria Montessori czy Janusz Korczak. A więc, zaczynajmy! 😊 Édouard Claparède  Urodził się 24 marca 1873 r w Genewie i zmarł 28 września 1940 r. w tym samym mieście. Syn pastora Théodore′a Claparède i Valérie Trembley. Studiował medycynę na Uniwersytecie w Genewie, gdzie w 1897 roku otrzymał tytuł doktora. W 1897 i 1898 roku odbył staż w szpitalu Salpêtrière w Paryżu, poznał wtedy Alfreda Bineta. W 1912 roku założył w Genewie pryw...

DYDAKTYKA OGÓLNA - cele kształcenia

          Jeśli jesteś dopiero kandydatem na studia pedagogiczne, ten wpis, zawierający notatkę na prawdopodobnie jedne z pierwszych zajęć na Twoim przyszłym kierunku, będzie dla Ciebie naprawdę ważny :). Myślę, że każdy aktualny student lub absolwent pedagogiki na pewno pamięta ten przedmiot, który spędza sen z powiek, jest czysto teoretyczny, ale jakże istotny i przez kolejne lata powtarzający się (niebezpośrednio sam przedmiot, lecz informacje z jego zakresu). Stanowi swoistą bazę i punkt odniesienia dla praktyki edukacyjnej. Każdy z nas powinien więc, niestety, ,,wykuć" na blachę pewne informacje, by móc w konsekwencji je przekształcać. Ponadto uważam, że tego typu forma przypomnienia przyda się wszystkim kandydatom do zawodu, jak i właściwym nauczycielom. Zapraszam do lektury! CELE KSZTAŁCENIA - czym są? Według definicji W. Okonia ,,są to świadomie założone skutki, jakie społeczeństwo pragnie osiągnąć przez funkcjonowanie systemu kształcenia ". Dotycz...

METODY NAUCZANIA - #mininotatka

    Cześć! Tak jak ostatnio zapowiadałam w relacjach na Instagramie (@autodydaktyczna), ruszam z serią krótkich notatek z PEDAGOGIKI - nie ,,gotowców", a bardziej zsyntezowanych ,,pigułek" ukierunkowujących dalsze poszukiwania. Zapraszam więc do lektury 😙.   *pamiętaj! To tylko wybrane i poglądowe teoretyczne wzmianki o danych zjawiskach. W notatce posługuję się literaturą z zakresu dydaktyki ogólnej. By lepiej je zrozumieć, radzę sprawdzić literaturę przedmiotu (którą w obkrojonej wersji znajdziesz na dole👇). M E T O D Y   N A U C Z A N I A   Methodos z języka greckiego oznacza ,,drogę" lub ,,sposób postępowania", co już nakreśla nam obraz czym wspomniane metody są. CZYM SĄ? Przykładowe definicje: = ,,systematycznie stosowany, konkretny sposób pracy nauczyciela z uczniami, umożliwiający osiąganie celów kształcenia" (W. Okoń); = inaczej mówiąc, jest to wypróbowany układ czynności nauczyciela i ucznia, realizowanych świadomie w celu spowodowania założonych...