![]() |
Na temat nadpobudliwości rośnie więcej mitów, niż grzybów po deszczu. Z roku na rok przybywa dość spora ilość badań - na większych i mniejszych grupach badanych. Jednak nierzadko ich jakość daje wiele do życzenia.
W dzisiejszym wpisie zaprezentuję informacje na temat nadpobudliwości (w tym o ADHD) w oparciu o 5 źródeł naukowych i popularnonaukowych, wymienionych na dole. Poruszę takie kwestie, jak: terminologia, etiologia zaburzenia, objawy, jak również opowiem o błędach popełnianych przez nauczyciela-diagnostę i poradach wychowawczych.
W tym momencie zapraszam do lektury :)
Czym jest nadpobudliwość?
ADHD nie jest wymysłem, a realnym zaburzeniem. Błędem jest kojarzenie go z dziećmi niewychowanymi, rozwydrzonymi czy niegrzecznymi. Jest to zespół 2 zaburzeń:
- ADD - Attention Defict Disorder = zespół zaburzeń uwagi;
- HKD - Hyperkinetic Deficit Disorder = zespół nadpobudliwości;
- ADHD - Attention Deficit Hiperactivity Disorder = zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi.
* w ICD - 10 wyróżnione jako zaburzenie hiperkinetyczne
ADD + HKD = ADHD
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) definiuje zespół nadpobudliwości ruchowej jako: "grupę zaburzeń charakteryzujących się wczesnym początkiem (zazwyczaj w pierwszych pięciu latach życia), brakiem wytrwałości w realizacji zadań wymagających zaangażowania poznawczego, tendencją do przechodzenia od jednej aktywności do drugiej bez ukończenia żadnej z nich oraz słabo kontrolowaną, nadmierną aktywnością".
Co wyróżnia dzieci z ADHD? (za D. Stommą)
⦁ zaburzenie uwagi - słaba koncentracja i rozpraszalność,
⦁ nadpobudliwość emocjonalna - impulsywność, drażliwość,
⦁ nadmierna aktywność ruchowa,
⦁ niepokój,
⦁ źle zorganizowana aktywność,
⦁ zmienność zachowania.
ADHD często w konsekwencjach ciągnie za sobą inne zaburzenia o charakterze chorobowym, takie jak: depresję, zaburzenia lękowe, zaburzenia procesu przyswajania wiedzy i umiejętności, obsesje, tiki motoryczne i wokalne, syndrom Aspergera, zaburzenia integracji sensorycznej czy depresję dwubiegunową.
Przyczyny występowania (etiologia):
⦁ zaburzenia typu układu nerwowego - zaburzenie równowagi między procesami pobudzenia i hamowania (samokontroli) oraz brak swobodnego dostosowywania się do zmiennych warunków zewnętrznych;
⦁ zaburzenia funkcji ośrodkowego układu nerwowego - w tym uszkodzenia mózgu dziecka w okresie płodowym, w czasie porodu i po jego urodzeniu, nieprawidłowości w budowie komórki rozrodczej, alkoholizm rodziców i ich choroby weneryczne;
⦁ czynniki społeczno-wychowawcze - niekorzystne dla rozwoju środowisko dziecka, rygorystyczne i niekonsekwentne wychowanie (rodzinne, szkolne), atmosfera domu rodzinnego, relacje między członkami rodziny, a także postęp techniczny i tempo życia (aspekty cywilizacyjne).
⦁ czynniki genetyczne - wg większości badań zostały potwierdzone; w tym zmniejszona część przednia płata czołowego, wzmożony przepływ krwi w zakręcie skroniowym, nieprawidłowości w pracy kory przedczołowej mózgu, struktur przedkorowych oraz móżdżku, podwyższony poziom kortykosteronu powodujący nadwrażliwość receptorów w mózgu (hormon odpowiedzialny za poziom stresu).
(W) czym objawia się ten zespół zaburzeń? (objawy ogólne)
⦁ w przeszkadzaniu innym,
⦁ nadrważliwością,
⦁ słabej pamięci wstecznej,
⦁ niskiej samokontroli zachowania,
⦁ niskiej zdolności planowania własnej przyszłości,
⦁ niemożności usiedzenia na jednym miejscu,
⦁ niesłuchaniem się poleceń opiekunów,
⦁ łatwości we frustrowaniu się, wybuchy wściekłości,
⦁ w zachowaniach antyspołecznych,
⦁ zaburzeniami kontaktu (upór, negatywizm).
Rozpoznanie. Nauczyciel-diagnosta:
⦁ podstawę do diagnozy stanowi ciągła obserwacja dziecka.
⦁ wychowawca musi opierać swoją tezę na wiarygodnych spostrzeżeniach, na informacjach zebranych od innych nauczycieli, rodziców i osób, z którymi dziecko ma kontakt na co dzień.
⦁ rozmowa z rodzicami dziecka podejrzewanego o ADHD jest konieczna. Należy unikać w niej obwiniania i oceniania. Warto natomiast opowiedzieć o swoich obiektywnych spostrzeżeniach, trudnościach wychowawczych bez osądzania dziecka i rodziców.
⦁ nauczyciel ma się pokazać w roli partnera i sojusznika rodziców i dziecka.
⦁ kolejnym krokiem jest zorganizowanie spotkania z psychologiem lub psychiatrą dziecięcym, który zdiagnozuje przypadek dziecka i przygotuje ewentualny plan terapeutyczny.
*ZAAKCEPTOWANIE dziecka nadpobudliwego i jego odmienności jest punktem wyjścia do pracy z nim (zadziwiające, nie?) :)
Błędy popełniane przez nauczycieli w kontakcie z uczniami z ADHD:
A. etykietowanie dzieci jako "gorszych", "słabszych";
B. rzadsze proszenie do odpowiedzi i krótsze czekanie na ich odpowiedź;
C. brak ogólnej pomocy i pominięcie - "unikanie problemu";
D. krytykowanie, ocenianie, osądzanie;
E. sadzanie ich dalej od tablicy;
F. stawianie mniejszych wymagań;
G. mniej przyjazne interakcje, w tym rzadziej się do nich uśmiechają i udzielają mniej wsparcia;
H. udzielanie im uboższych informacji zwrotnych;
I. rzadziej chwalą za małe sukcesy i kroki postępu.
Jak możemy pomóc nadpobudliwemu dziecku w codziennym funkcjonowaniu?
(perspektywa wychowawcy)
(perspektywa wychowawcy)
⦁ ważne jest, aby w pracy z dzieckiem nadpobudliwym zachować spokój i rozsądek, nie pobudzać niepożądanych zachowań;
⦁ stworzenie sprzyjających nauce warunków w klasie szkolnej, w tym z uwzględnieniem zasady indywidualizacji, specjalnych potrzeb ucznia - reorganizacja zasad, metod, form i środków kształcenia, odpowiednie urządzenie sali, odpowiednie umiejscowienie dziecka (blisko nauczyciela, ale też z dala od okna i drzwi);
⦁ dostosowanie kryteriów sprawdzania poziomu wiedzy i umiejętności oraz oceniania; zindywidualizowane podejście;
⦁ w sytuacjach, gdy dziecko z ADHD popada w konflikty z innymi dziećmi lub jest agresywne, konieczna jest interwencja nauczyciela, gdyż brak reakcji lub zbagatelizowanie tego problemu, może wytworzyć u dziecka tendencje do powtarzania tego typu zachowań;
⦁ względnie stały kontakt z dzieckiem na lekcji, aby zminimalizować "zawieszanie się" dziecka na innych bodźcach zewnętrznych;
⦁ stała kontrola pracy ucznia, spokojne powtarzania komunikatu do skutku, w razie potrzeby dawanie wskazówek;
⦁ kierowanie komunikatu wprost do ucznia, utrzymując z nim kontakt wzrokowy, zwracanie się po imieniu;
⦁ wydawanie precyzyjnych, krótkich i pojedycznych poleceń (1 polecenie na raz);
⦁ urozmaicanie tematów zajęć, proponowanie bogatych tematycznie zadań;
⦁ w trakcie lekcji, a nie po dzwonku, powinniśmy zadawać ćwiczenia do wykonania w domu oraz dopilnować, aby uczeń je zapisał;
⦁ ograniczenie zapisywanych informacji przez dziecko z jednoczesnym wymaganiem dokończenia realizacji danego zadania;
⦁ dzielenie złożonych zadań na pojedyncze etapy pracy + monitorowanie ich;
⦁ podczas sprawdzianów warto przypominać dziecku, by powtórnie przeczytał polecenie i upewnił się, czy prawidłowo je zrozumiał;
⦁ mobilizowanie i zachęcanie do dalszej pracy nad sobą (motywacja);
⦁ stosowanie częstych zmian rodzaju aktywności;
⦁ pozwalanie na ruch podczas zajęć, wykorzystując aktywność dziecka w dobrym kierunku - np. rozdanie pomocy naukowych klasie;
⦁ nie nakazuj nigdy siedzenia w ławce czy w zamkniętej klasie podczas przewy!
⦁ docenianie starań dziecka i zachęcanie do autorefleksji;
⦁ ustalenie jasnych i precyzyjnych zasad obowiązujących w klasie szkolnej;
⦁ obserwowanie ucznia i uczenie się sygnałów ostrzegawczych poprzedzających niepożądane zachowania dziecka;
⦁ stosowanie wzmocnienia pozytywnego, podkreślanie zachowań pożądanych;
⦁ przekazywanie rodzicom informacji pozytywnych i negatywnych dotyczących zachowania dziecka w miarę regularnie; współpraca z rodzicami.
Co mógł(a)byś do tego zestawienia dodać? A co uważasz za najważniejsze w pracy z dzieckiem z ADHD lub zaburzeniami pokrewnymi? Czekam na Twoje zdanie!
______________________________________________________________________
LITERATURA:
1. K. Chrąściel, Dziecko z ADHD w młodszym wieku szkolnym. Poradnik i scenariusze spotkań terapeutycznych, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2011.
2. W. Baranowska, Nauczyciel a uczeń z ADHD, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2010.
3. P. Quinn, J. M. Stern, 50 gier i zabaw, które pomogą dzieciom poskromić ADHD, Wydawnictwo JEDNOŚĆ, Kielce 2011.
4. K. Herda-Płonka, Środowisko rodzinne i szkolne wobec zespołu ADHD u dzieci w młodszym wieku szkolnym, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2012.
5. T. Hanć, Dzieciństwo i dorastanie z ADHD. Rozwój dzieci nadpobudliwych psychoruchowo: zagrożenia i możliwości wsparcia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2009.
________________________________________________________________________
Psst! Jestem studentką, uczę się, więc jeśli zauważysz błędy, proszę - zgłoś je do mnie!
PIĘKNEGO DNIA!
@autodydaktyczna
Dziękuję za wartościowy i merytoryczny post :) dużo czasu musiałaś mu poświęcić. Dobrze, żeby zwiększać świadomość, bo w przypadku ADHD bywa tak, że termin ten jest zdecydowanie za często używany (na zasadzie po 1,2 sytuacjach "ten to ma chyba ADHD" i nagle opisujemy tak pół grupy, klasy, dzieci koleżanek i kolegów, a nawet własnych - bo mówię tu zarówno o nauczycielach, jak i rodzicach), a ciężko zauważyć, gdy to faktyczny problem.
OdpowiedzUsuńOj tak, napisanie merytorycznych treści zawsze zajmuje trochę czasu, ale myślę, że warto ;). Zgadzam się całkowicie z przytoczonym przykładem - niestety sama byłam niejednokrotnie świadkiem takiego ,,przypinania łatek" - co jest totalnie nie na miejscu. Dziękuję za komentarz i życzę miłego dnia!
UsuńPowodzenia w pisaniu! Na lewno będę zaglądać :)
OdpowiedzUsuńBardzo mnie to cieszy i dziękuję pięknie :) zapraszam!
Usuń