Przejdź do głównej zawartości

PSYCHOLOGIA ROZWOJOWA - publikacje wartościowe dla studenta pedagogiki

Cześć! Studiując pedagogikę o jakiejkolwiek specjalizacji czy specjalności, spotkasz się stuprocentowo z wybranymi obszarami innych nauk społeczno-humanistycznych. Na edukacji wczesnoszkolnej i wychowaniu przedszkolnym prowadzony jest praktycznie na każdej uczelni przedmiot zwany ,,Psychologią Rozwojową" czy ,,Psychologią rozwoju człowieka/dziecka" (itp.). Z tego powodu pragnę Ci pomóc i podrzucić wartościowe publikacje - z różnych zakresów, które jednocześnie postaram się krótko opisać. 

Poniższe zestawienie sprawdziłam w teorii, a książki wyselekcjonowałam. Mówiąc dokładniej, podczas pisania pracy dyplomowej, jak i w trakcie nauki do egzaminu przedmiotowego. Myślę, że ten przedmiot jest jednym z ważniejszych, a u mnie na roku zdał się jednym z najtrudniejszych (szczególnie dla takiego jak ja laika z biologii) ^^. Mam nadzieję, że skorzystasz z mojej pomocy! Zapraszam.




ZAKRES OGÓLNY:

2. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M.: Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

- z tych publikacji najlepiej jest wziąć, przykładowo, definicje dotyczące stricte rozwoju - zostały dokładnie rozpisane na wiele stron. 
- nr 2 zawiera również informacje z zakresu roli kultury, aktywności, uwarunkowań czy zmian rozwojowych. Nr 1 ma wszystkiego po trochu - jest obszerniejszy.



NAJLEPSZA KSIĄŻKA PRZED EGZAMINEM PRZEDMIOTOWYM:

3. Birch A.: Psychologia rozwojowa w zarysie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

- używałam jej namiętnie podczas okresu sesyjnego. Autorka w zwięzły sposób przedstawia obszar podstawowych zagadnień z w/w przedmiotu badań. Co więcej, przechodzi płynnie od rozwoju poznawczego, społecznego, zachowań społecznych, aż do nakreślenia okresu adolescencji i dorosłości. 



PODZIAŁ NA OKRESY ROZWOJOWE:


- jak dla mnie najlepsza pozycja z tego zakresu. Nic dodać, nic ująć, a od tego można pogłębiać interesujący nas okres rozwoju człowieka o kolejne książki podane w bibliografii twórców :).



JAK ZROZUMIEĆ ROZWÓJ DZIECKA? PROPOZYCJA DLA ZAGUBIONYCH:


- szczerze przyznam, że na sam początek zmagań z rozwojówką polecam zapoznać się z całą serią podlinkowaną powyżej. Różne wydania = różne przedziały wiekowe. Dla studenta publikacja idealna. Na sam początek, jak i dzień przed egzaminem.



KONTEKST SPOŁECZNEGO ROZWOJU:

6. Brzezińska A.: Społeczna psychologia rozwoju. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2014. 

- z racji interdyscyplinarności pracy dyplomowej, jej wymiaru społecznych korelacji, ta książka była moją wyrocznią, bazą i zataczającym się kołem w jednym. Powracałam do niej jak bumerang w każdym rozdziale, dlatego mam wrażenie jakbym znała ją już na pamięć (co oczywiście jest niemożliwe). Naprawdę, Pani Profesor A. Brzezińska wzięła w swojej publikacji pod lupę wiele różnorodnych teorii i koncepcji, od Eriksona, Freuda po behawiorystów. Po prostu ,,must have" biblioteczki studenta o tożsamej do mnie specjalności! :D



POMOCNICZO PRZY BRZEZIŃSKIEJ:

7. Schaffer H. R.: Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Wydawnictwo UJ, Kraków 2006.

- gdy brakowało mi rozeznania lub nie do końca jakiś temat został rozwinięty w książce nr 6., brałam do ręki propozycję Schaffera. 



ROZWÓJ DZIECI W WIEKU 6 LAT:


- a teraz propozycja z zakresu dokładnego wieku przedszkolnego. Książka ta na dodatek porusza kwestie wcześniejszego pójścia 6-latków do szkoły podstawowej i konsekwencji rozwojowych. Więc jeśli kogoś temat interesuje (a można go dość przyjemnie nadal badać pod względem dalekosiężnych skutków tegoż posunięcia władz), to zachęcam do sięgnięcia - przeglądnięcia i pobrania. Materiał jest w pełni dostępny, gdy klikniesz w link powyżej.



ROZWÓJ KULTUROWY:


- tym razem proponuję artykuł naukowy. W niespełna 20 stronach znajdziesz, drogi czytelniku, kompleksowe informacje dotyczące rozwoju dziecka w obszarze kultury, małej ojczyzny czy szerzej - pod względem procesu socjalizacji. Wyłapać w nim można wiele smaczków i kontekstów ,,ducha epoki". A i przede wszystkim możesz się zapoznać z niektórymi koncepcjami L. S. Wygotskiego (którego twórczość i praca naukowa jest warta uwagi - to nie tylko moje zdanie).



INNE:

11. Lipowska M.: Profil rozwoju kompetencji fonologicznej dzieci w wieku przedszkolnym. Oficyna Wydawnicza ,,Impuls", Kraków 2001.
12. Minczakiewicz E.: Dziecko niepełnosprawne: rozwój i wychowanie. Oficyna Wydawnicza ,,Impuls", Kraków 2003.
13. Adamek I.: Praktyka rozwojowa w wychowaniu małego dziecka. Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1996.
14. Donaldson M.: Myślenie dzieci. WP, Warszawa 1986.

- myślę, że po tytułach rozpoznasz zawartość. Nie są zaskakujące, lecz wiele pomagają w rozwinięciu podstawowych i ogólnych publikacji.


Miłego zapisywania i szukania - do następnego! 🙋

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Édouard Claparède - pedagog, psycholog, twórca wychowania funkcjonalnego

Cześć! Na studiach pedagogicznych jednym z trudniejszych, pod względem ilości materiału do zapamiętania, przedmiotów są DOKTRYNY PEDAGOGICZNE. W ramach tego przedmiotu studenci zwykle wkuwają tonę informacji na temat rozmaitych postaci, które w pewien sposób zmieniły myśl dzisiejszej pedagogiki i innych nauk społeczno-humanistycznych, a ten samym oddziaływały na bieg historii. Z tego powodu chciałabym dziś przedstawić pewnego psychologa i pedagoga, który włożył dość sporo wkładu do współczesnej wizji wychowania, a który zarazem nie jest tak ,,sławny" jak Maria Montessori czy Janusz Korczak. A więc, zaczynajmy! 😊 Édouard Claparède  Urodził się 24 marca 1873 r w Genewie i zmarł 28 września 1940 r. w tym samym mieście. Syn pastora Théodore′a Claparède i Valérie Trembley. Studiował medycynę na Uniwersytecie w Genewie, gdzie w 1897 roku otrzymał tytuł doktora. W 1897 i 1898 roku odbył staż w szpitalu Salpêtrière w Paryżu, poznał wtedy Alfreda Bineta. W 1912 roku założył w Genewie pryw...

DYDAKTYKA OGÓLNA - cele kształcenia

          Jeśli jesteś dopiero kandydatem na studia pedagogiczne, ten wpis, zawierający notatkę na prawdopodobnie jedne z pierwszych zajęć na Twoim przyszłym kierunku, będzie dla Ciebie naprawdę ważny :). Myślę, że każdy aktualny student lub absolwent pedagogiki na pewno pamięta ten przedmiot, który spędza sen z powiek, jest czysto teoretyczny, ale jakże istotny i przez kolejne lata powtarzający się (niebezpośrednio sam przedmiot, lecz informacje z jego zakresu). Stanowi swoistą bazę i punkt odniesienia dla praktyki edukacyjnej. Każdy z nas powinien więc, niestety, ,,wykuć" na blachę pewne informacje, by móc w konsekwencji je przekształcać. Ponadto uważam, że tego typu forma przypomnienia przyda się wszystkim kandydatom do zawodu, jak i właściwym nauczycielom. Zapraszam do lektury! CELE KSZTAŁCENIA - czym są? Według definicji W. Okonia ,,są to świadomie założone skutki, jakie społeczeństwo pragnie osiągnąć przez funkcjonowanie systemu kształcenia ". Dotycz...

METODY NAUCZANIA - #mininotatka

    Cześć! Tak jak ostatnio zapowiadałam w relacjach na Instagramie (@autodydaktyczna), ruszam z serią krótkich notatek z PEDAGOGIKI - nie ,,gotowców", a bardziej zsyntezowanych ,,pigułek" ukierunkowujących dalsze poszukiwania. Zapraszam więc do lektury 😙.   *pamiętaj! To tylko wybrane i poglądowe teoretyczne wzmianki o danych zjawiskach. W notatce posługuję się literaturą z zakresu dydaktyki ogólnej. By lepiej je zrozumieć, radzę sprawdzić literaturę przedmiotu (którą w obkrojonej wersji znajdziesz na dole👇). M E T O D Y   N A U C Z A N I A   Methodos z języka greckiego oznacza ,,drogę" lub ,,sposób postępowania", co już nakreśla nam obraz czym wspomniane metody są. CZYM SĄ? Przykładowe definicje: = ,,systematycznie stosowany, konkretny sposób pracy nauczyciela z uczniami, umożliwiający osiąganie celów kształcenia" (W. Okoń); = inaczej mówiąc, jest to wypróbowany układ czynności nauczyciela i ucznia, realizowanych świadomie w celu spowodowania założonych...