Cześć! Studiując pedagogikę o jakiejkolwiek specjalizacji czy specjalności, spotkasz się stuprocentowo z wybranymi obszarami innych nauk społeczno-humanistycznych. Na edukacji wczesnoszkolnej i wychowaniu przedszkolnym prowadzony jest praktycznie na każdej uczelni przedmiot zwany ,,Psychologią Rozwojową" czy ,,Psychologią rozwoju człowieka/dziecka" (itp.). Z tego powodu pragnę Ci pomóc i podrzucić wartościowe publikacje - z różnych zakresów, które jednocześnie postaram się krótko opisać.
Poniższe zestawienie sprawdziłam w teorii, a książki wyselekcjonowałam. Mówiąc dokładniej, podczas pisania pracy dyplomowej, jak i w trakcie nauki do egzaminu przedmiotowego. Myślę, że ten przedmiot jest jednym z ważniejszych, a u mnie na roku zdał się jednym z najtrudniejszych (szczególnie dla takiego jak ja laika z biologii) ^^. Mam nadzieję, że skorzystasz z mojej pomocy! Zapraszam.
ZAKRES OGÓLNY:
2. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M.: Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
- z tych publikacji najlepiej jest wziąć, przykładowo, definicje dotyczące stricte rozwoju - zostały dokładnie rozpisane na wiele stron.
- nr 2 zawiera również informacje z zakresu roli kultury, aktywności, uwarunkowań czy zmian rozwojowych. Nr 1 ma wszystkiego po trochu - jest obszerniejszy.
NAJLEPSZA KSIĄŻKA PRZED EGZAMINEM PRZEDMIOTOWYM:
3. Birch A.: Psychologia rozwojowa w zarysie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
- używałam jej namiętnie podczas okresu sesyjnego. Autorka w zwięzły sposób przedstawia obszar podstawowych zagadnień z w/w przedmiotu badań. Co więcej, przechodzi płynnie od rozwoju poznawczego, społecznego, zachowań społecznych, aż do nakreślenia okresu adolescencji i dorosłości.
PODZIAŁ NA OKRESY ROZWOJOWE:
- jak dla mnie najlepsza pozycja z tego zakresu. Nic dodać, nic ująć, a od tego można pogłębiać interesujący nas okres rozwoju człowieka o kolejne książki podane w bibliografii twórców :).
JAK ZROZUMIEĆ ROZWÓJ DZIECKA? PROPOZYCJA DLA ZAGUBIONYCH:
- szczerze przyznam, że na sam początek zmagań z rozwojówką polecam zapoznać się z całą serią podlinkowaną powyżej. Różne wydania = różne przedziały wiekowe. Dla studenta publikacja idealna. Na sam początek, jak i dzień przed egzaminem.
KONTEKST SPOŁECZNEGO ROZWOJU:
6. Brzezińska A.: Społeczna psychologia rozwoju. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2014.
- z racji interdyscyplinarności pracy dyplomowej, jej wymiaru społecznych korelacji, ta książka była moją wyrocznią, bazą i zataczającym się kołem w jednym. Powracałam do niej jak bumerang w każdym rozdziale, dlatego mam wrażenie jakbym znała ją już na pamięć (co oczywiście jest niemożliwe). Naprawdę, Pani Profesor A. Brzezińska wzięła w swojej publikacji pod lupę wiele różnorodnych teorii i koncepcji, od Eriksona, Freuda po behawiorystów. Po prostu ,,must have" biblioteczki studenta o tożsamej do mnie specjalności! :D
POMOCNICZO PRZY BRZEZIŃSKIEJ:
7. Schaffer H. R.: Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Wydawnictwo UJ, Kraków 2006.
- gdy brakowało mi rozeznania lub nie do końca jakiś temat został rozwinięty w książce nr 6., brałam do ręki propozycję Schaffera.
ROZWÓJ DZIECI W WIEKU 6 LAT:
- a teraz propozycja z zakresu dokładnego wieku przedszkolnego. Książka ta na dodatek porusza kwestie wcześniejszego pójścia 6-latków do szkoły podstawowej i konsekwencji rozwojowych. Więc jeśli kogoś temat interesuje (a można go dość przyjemnie nadal badać pod względem dalekosiężnych skutków tegoż posunięcia władz), to zachęcam do sięgnięcia - przeglądnięcia i pobrania. Materiał jest w pełni dostępny, gdy klikniesz w link powyżej.
ROZWÓJ KULTUROWY:
- tym razem proponuję artykuł naukowy. W niespełna 20 stronach znajdziesz, drogi czytelniku, kompleksowe informacje dotyczące rozwoju dziecka w obszarze kultury, małej ojczyzny czy szerzej - pod względem procesu socjalizacji. Wyłapać w nim można wiele smaczków i kontekstów ,,ducha epoki". A i przede wszystkim możesz się zapoznać z niektórymi koncepcjami L. S. Wygotskiego (którego twórczość i praca naukowa jest warta uwagi - to nie tylko moje zdanie).
INNE:
11. Lipowska M.: Profil rozwoju kompetencji fonologicznej dzieci w wieku przedszkolnym. Oficyna Wydawnicza ,,Impuls", Kraków 2001.
12. Minczakiewicz E.: Dziecko niepełnosprawne: rozwój i wychowanie. Oficyna Wydawnicza ,,Impuls", Kraków 2003.
13. Adamek I.: Praktyka rozwojowa w wychowaniu małego dziecka. Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1996.
14. Donaldson M.: Myślenie dzieci. WP, Warszawa 1986.
- myślę, że po tytułach rozpoznasz zawartość. Nie są zaskakujące, lecz wiele pomagają w rozwinięciu podstawowych i ogólnych publikacji.
Miłego zapisywania i szukania - do następnego! 🙋
Komentarze
Prześlij komentarz
Masz inne zdanie, jakieś przemyślenia, teorie? Podziel się swoim zdaniem! Śmiało, jestem otwarta :)